Værd at vide: om hjul
Grundlæggende består et hjul af: et løst hjul, et kabinet samt en fastgørelse.
Hjulet består af kørefladen, hjulfælgen samt hjullejet. Til alle komponenter kan der vælges mange forskellige materialer eller konstruktionsmåder. Ved kørefladen skelner man f.eks. mellem hårde og bløde materialer, der er egnet til forskellige gulve. Hjulfælgen kan være fremstillet af pladestål, kunststof eller trykstøbt zink eller metalstøbning og ved hjullejet er der tre hovedgrupper til rådighed: glidelejer, rullelejer og kuglelejer.
Afhængigt af materialet på kørefladen er hjulets køreegenskaber forskellige.
Man skelner mellem faste hjul og drejelige hjul. Faste hjul er stive, dvs. at de ikke kan drejes. De giver den enhed, hvorpå de monteres retningsstabilitet, men begrænser imidlertid manøvreringsevnen.
Drejelige hjul derimod kan drejes vertikalt, så de kan bevæges i alle retninger.
En kombination af begge typer sørger for god manøvreringsevne ved samtidig rolig ligeudkørsel.
Kabinettet varierer afhængigt af, om det er til et drejeligt hjul eller et fast hjul. For at drejelige hjul kan bevæge sig i alle retninger, skal det pågældende kabinet være lejret drejeligt omkring en vertikal aksel.
Ved kabinetter til faste hjul er det ikke nødvendigt; de er derfor stive og kan kun bevæges i én retning.
Fastgørelsen anvendes til at forbinde hjulet med den pågældende vogn eller enhed. Der findes forskellige fastgørelsesmuligheder, f.eks. plade-, rør- og rundtapfastgørelser samt ekspanderende fastgørelser.
Derudover kan et hjul indeholde yderligere komponenter, som f.eks. en bremse, der muliggør en hurtig, enkel og sikker blokering af hjulene. Man kan blokere både selve hjulet og drejningen eller begge dele samtidigt. Sidstnævnte betegnes som totalbremsning.
Hjul kan anvendes inden for næsten alle områder. På møbler i huset eller på kontoret, i produktionen og i lagerhaller, på sygehuse og plejehjem og ikke mindst naturligvis på biler, cykler og mange andre transportmidler.
Hvor stor bæreevne skal mine hjul have?
Tommelfingerreglen er, at du dividerer totalvægten af din vogn med 3 (hvis der skal 4 hjul på). Så har du den nødvendige bæreevne for hvert hjul.
Ex. vejer din vogn 900 kg, så skal du bruge 4 hjul med en dynamisk bæreevne på 300 kg pr. hjul.
Tommelfingerreglen er, at du dividerer totalvægten af din vogn med 3 (hvis der skal 4 hjul på). Så har du den nødvendige bæreevne for hvert hjul.
Ex. vejer din vogn 900 kg, så skal du bruge 4 hjul med en dynamisk bæreevne på 300 kg pr. hjul.
Vedligeholdelse
Regelmæssig vedligeholdelse af hjul:
• Smøring af aksler og drejelige lejer;
• Tilspænding af aksler og/eller justerbare styrebolt, hvis udstyret med en sådan.
Hvis der anvendes rengøringsmidler, skal de være ikke ætsende eller slibende.
Værd at vide: Hvad er Trendelenburg?
Trendelenburg-position: Definition og anvendelser.
Værd at vide: Derfor skal du bruge en siddepude af skum
Læs mere om fordelene ved at vælge en siddepude af skum
Værd at vide: hvad betyder "TC" i forbindelse med instrumenter?
TC står for ”Tungsten Carbid” belægning - læs mere om hvad det betyder for dine instrumenter her.
Værd at vide: Hvad er en polymerblandning?
Læs mere om hvad en polymerblandning er.