Værd at vide: om bremsning af hjul

Ved bremsning af hjul skelner man mellem en individuel bremsning og en central bremsning.

Det første betegner standarden: På et hjul befinder der sig en bremsemekanisme, hvormed hjulet kan blokeres og afblokeres igen. Den centrale bremsning gør det derudover muligt, via aktivering af bremsen ved et hjul at blokere alle hjul, der befinder sig på udstyret på én gang.

Mens det med det centrale system er muligt hurtigere at sikre udstyr, hvilket inden for nogle områder er en stor fordel, giver den individuelle bremsning mulighed for at stoppe enkelte hjul fleksibelt.

Den individuelle bremse er anbragt på et hjul mens den centrale bremse blokerer flere hjul samtidigt. Lastafhængige systemer er blot ét eksempel på en individuel bremse. Disse hjul afblokeres under belastning og bremses når de ikke er belastet. Disse systemer anvendes blandt andet til stolehjul.

En central bremse er en god idé når hjulene er svært tilgængelige eller enheden regelmæssigt stoppes og sættes i gang. Den store fordel er, at flere hjul eller sågar alle hjul bremses samtidig.
 
 
Bremsetyper
Til bremsemekanismerne hører bl.a. den lastafhængige bremse, hjul, retnings- samt totalbremsen.

Den 
lastafhængige bremse anvendes f.eks. til stolehjul. Her er hjulene ikke bremset, når de er belastet, i ubelastet tilstand er de dog bremset.

Hjul- og retningsbremsen blokerer, som det fremgår af navnet, forskellige af hjulets dele. 
Hjulbremsen blokerer hjulet, det kan altså ikke længere køre. Drejningen i det bageste leje er dog stadig åben.

Lige modsat forholder det sig ved retningsbremsen. Her kan der ikke længere drejes i blokeret tilstand, men hjulet kører videre. Dermed kan et drejeligt hjul kortvarigt fungere som et fast hjul og ligeudkørsel dermed blive lettere.

En kombination af disse to typer er totalbremsen: Her stoppes hjul og drejning samtidigt, hjulet kan dermed hverken køre eller drejes.